Sport, luxury, lifestyle: De Mercedes-Benz SL

Peter Merksen 08 Jun. 2021, 11:11:34
 Sport, luxury, lifestyle: De Mercedes-Benz SL

Op 12 maart 1952 onthulde Mercedes-Benz de spectaculaire 300 SL race sportwagen aan de media op een snelweg. Deze zeer succesvolle wedstrijdauto gaf vanaf 1954 vorm aan de traditie van de Mercedes-Benz SL sportwagens.

Een stuk snelweg in de buurt van Stuttgart werd het toneel voor de presentatie van de Mercedes-Benz 300 SL (W 194) op 12 maart 1952. Twee dagen daarvoor had het persbureau van het merk uit Stuttgart opzien gebaard toen het uitnodigingen verstuurde naar geselecteerde journalisten. Het ging er niet alleen om dat de "nieuwe Mercedes-Benz 300 SL voor het eerst testritten in het openbaar zou maken". Dit was tegelijkertijd een duidelijk statement dat het merk met deze auto terugkeerde naar de autosport, zoals in het persbericht werd opgemerkt: er waren al drie 300 SL's ingeschreven voor "die beroemde Italiaanse wegrace, de 'Mille Miglia', die op 3 en 4 mei 1952 wordt gehouden".

De persfoto die met de uitnodiging werd meegestuurd toonde een dynamisch getekende sportwagen met de archetypische SL-lijnen. Zijn vleugeldeuren eindigden aan de taillelijn van de carrosserie. Later vergrootte Mercedes-Benz de uitsnijdingen naar beneden, waardoor het instappen gemakkelijker werd. Geheel nieuw was de onder de carrosserie verborgen structuur van dunne aluminium-magnesiumplaat: dit was de rolkooi, speciaal voor deze racesportwagen ontwikkeld door Rudolf Uhlenhaut en met een gewicht van 50 kilogram, gemaakt van dunne buizen die alleen aan druk en spanning werden blootgesteld. Het was dit frameontwerp dat het technisch noodzakelijk maakte om de vleugeldeuren aan het dak te scharnieren. De M 194 motor was afgeleid van de M 186 productie motor gebruikt in de Mercedes-Benz 300 (W 186) gepresenteerd in 1951. Voor gebruik in de race en sportwagens, verhoogden de ingenieurs het vermogen tot ongeveer 125 kW (170 pk). Door de motor 50 graden naar links te kantelen en gebruik te maken van dry sump smering, was het mogelijk de inbouwpositie te verlagen. Andere technische componenten in de 300 SL waren eveneens afgeleid van de Mercedes-Benz 300, de legendarische "Adenauer" berline, en de sportief-luxueuze 300 S toerwagen (W 188).

De 300 SL was de auto van het seizoen. In de Mille Miglia van 1952 behaalde Mercedes-Benz met de 300 SL in de allereerste race de tweede en de vierde plaats. De sportwagen behaalde ook een drievoudige overwinning in de sportwagen race in Bern, een één-twee overwinning in de 24 uur van Le Mans en een viervoudige overwinning in de sportwagen race op de Nürburgring. De laatste race van de 300 SL - die nu een vermogen van 132 kW (180 pk) had - was de derde Carrera Panamericana 1952 in Mexico. Karl Kling/Hans Klenk en Hermann Lang/Erwin Grupp behaalden een legendarische één-twee overwinning.

Voor 1953 werd een opvolger van de zeer succesvolle 300 SL sportwagen ontwikkeld, de W 194/11. Hij kreeg de bijnaam "Hobel" ("timmermansvlak") vanwege zijn karakteristieke frontontwerp. Deze auto werd echter nooit in een race ingezet. Vanaf 1954 besloot Mercedes-Benz deel te nemen aan het wereldkampioenschap Formule 1 en concentreerde zich op de ontwikkeling van de racewagen W 196 R.

Mercedes Benz 300 SL Gullwing

Een ononderbroken traditie van productievoertuigen sinds 1954

De motorsportsuccessen van de 300 SL sportwagen in 1952 leidden al snel tot de roep om een productieversie. Mercedes-Benz geeft hieraan gehoor en presenteert in februari 1954 de supersportcoupé 300 SL (W 198) en de sportieve, maar elegante 190 SL (W 121). Tot op de dag van vandaag heeft het merk uit Stuttgart het succesverhaal van de SL ononderbroken voortgezet.

Na de succesvolle 300 SL sportwagen (W 194), brachten drie iconische productievoertuigen klanten over de hele wereld in vervoering: het waren de 300 SL Coupé van de W 198 modelserie (1954 tot 1957), de open 190 SL van de W 121 modelserie (1955 tot 1963) en de 300 SL Roadster van de W 198 modelserie (1957 tot 1963). Samen bepaalden deze auto's veel van de belangrijkste kenmerken van de toekomstige SL-generaties. Als hun gezamenlijke opvolger debuteerde in maart 1963 de 230 SL van de W 113 modelreeks met de door Béla Barényi ontworpen carrosserie. Door de ongewone vorm van de hardtop kreeg de sportwagen al snel de bijnaam "Pagode". De R 107 werd vervolgens 18 succesvolle jaren gebouwd, vanaf 1971. Tegelijkertijd vormde de roadster de basis voor de luxueuze SLC Coupés uit de C 107 modelreeks. De R 129 verscheen in 1989 als baanbrekende technologieauto. Zijn opvolger, de R 230, introduceerde in 2001 het inklapbare Vario-dak en combineerde daarmee de automobiele geneugten van het reizen in een roadster en een coupé. Onder andere het consequent toegepaste lichtgewicht design wekte vanaf 2012 veel enthousiasme op, toen de Mercedes-Benz SL uit de modelserie R 231 debuteerde. De nieuwe SL uit de modelserie R 232 beleeft zijn première in 2021 en zal de SL-legende naar de toekomst leiden.

En binnenkort zal Mercedes-Benz een nieuwe SL voor bouwjaar 2022 onthullen.

share on:

Discussie

De koop en veiling site voor klassieke auto's, motoren en (zeil) schepen
Bonop.com
Nog niet geregistreerd?

Door een gratis Autolokaal account aan te maken, kun je reageren op voertuigen die op Autolokaal staan. Of begin zelf met verkopen.

Meld je aan   Inloggen