Audi R8 V10 performance RWD nu met 570 pk

Peter Merksen 08 Oct. 2021, 12:22:39
Audi R8 V10 performance RWD nu met 570 pk

Nog meer vermogen, nog meer rijplezier: de nieuwe R8 V10 performance RWD is verkrijgbaar als Coupé of Spyder met 30 pk extra, een sportieve aanvulling op de R8 V10 performance quattro. Deze achterwielaangedreven sportauto, met zijn middenmotor met een vermogen van 419 kW (570 pk) en nieuwe technologische hoogstandjes zoals kuipstoelen, dynamische besturing, CFK-stabilisatoren en keramische schijfremmen.

De Audi R8 V10 performance RWD is het sportieve nieuwe neusje van de zalm onder de serie achterwielaangedreven sportwagens van Audi. "De Audi R8 V10 RWD heeft met zijn achterwielaandrijving, die is afgeleid van de R8 LMS-raceauto, en zijn ongefilterde dynamiek vanaf het begin een gevoelige snaar geraakt bij de klanten. Nu heeft hij 30 pk en 10 newtonmeter meer, wat de rijervaring naar een heel nieuw niveau tilt", zegt Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. De basisversies van beide modellen, de R8 V10 quattro
 en de R8 V10 RWD

Volgens Audi heeft deze sportwagen met middenmotor een acceleratie van nul tot 100 km/u in 3,7 seconden (3,8 seconden voor de Spyder) en een topsnelheid van 329 km/u (327 km/u voor de Spyder). Het kroonjuweel van de nieuwe R8 is de befaamde natuurlijk aangezogen 5,2-liter V10 FSI-motor met een ongeëvenaard geluid. In de R8 V10 performance RWD, heeft het aggregaat een vermogen van 419 kW (570 pk)
en brengt tot 550 newtonmeter koppel, dat hij met de S tronic met zeven versnellingen over de achterwielen verdeelt. Dat is 10 newtonmeter meer koppel dan de Audi R8 V10 RWD. Een mechanisch sperdifferentieel verdeelt het koppel optimaal in functie van de rijsituatie, zodat ook op nat wegdek een uitstekende tractie verzekerd is. Zoals bij alle R8's is de carrosserie gebouwd van aluminium volgens het Audi Space Frame (ASF) ontwerp, met grote delen van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). De Coupé-versie van de R8 V10 Performance RWD weegt dus slechts 1590 kilogram, terwijl de Spyder-versie 1695 kilogram weegt.

Audi 5.2 liter V10 570PK

De R8 V10 performance RWD wordt - grotendeels met de hand - gebouwd in de "Böllinger Höfe"-fabriek op de Audi-locatie in Neckarsulm, Duitsland. Dit is ook de productielocatie van de LMS GT4-raceauto, die is afgeleid van het seriemodel en voor ongeveer 60 procent uit overgebleven onderdelen bestaat.

De vernieuwde v10 kan vanaf 21 oktober worden besteld, in Duitsland bedraagt de basisprijs voor de Coupé €149.000. De Spyder begint bij 162.000 euro. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

share on:

Discussie

De koop en veiling site voor klassieke auto's, motoren en (zeil) schepen
Bonop.com
Nog niet geregistreerd?

Door een gratis Autolokaal account aan te maken, kun je reageren op voertuigen die op Autolokaal staan. Of begin zelf met verkopen.

Meld je aan   Inloggen