De 300 SEL 6.8 zorgde in 1971 voor het eerste grote AMG-succes

Rene Hoekstra 27 Jul. 2021, 10:47:00
De 300 SEL 6.8 zorgde in 1971 voor het eerste grote AMG-succes

De 24 uur van Spa-Francorchamps van 24 tot 25 juli 1971 zette AMG van de ene dag op de andere op de autosportkaart: Op 24 juli 1971 om 15 uur begonnen bijna 80 racende toerwagens aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Midden in het veld reed een machtige Mercedes-Benz sedan van de modelserie W109 het parcours in de Ardennen af. Het was geen fabrieksracewagen, maar een voertuig van het in 1967 door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher opgerichte ingenieursbureau AMG.

AMG bereidde deze voorloper van de Mercedes-Benz S-Klasse uitgebreid voor op de langeafstandsrace; de nadruk lag daarbij op de motor en het onderstel. De technische gegevens waren enorm voor racende toerwagens uit die tijd: 315 kW (428 pk) uit 6.835 kubieke centimeter cilinderinhoud, tot 620 newtonmeter koppel, een topsnelheid van meer dan 265 km/h en een acceleratievermogen van 0 tot 100 km/h in 6,1 seconden. AMG 300 SEL 6.8 heette de rode racewagen - ook al gaf de ster op de koeler duidelijk het merk uit Stuttgart aan.

Fascinerende start

De bedrijfsnaam AMG was in 1971 nog niet algemeen bekend en vooral bekend bij liefhebbers van prestatiegerichte Mercedes-Benz auto's met sportieve ambities. De eerste letters van de achternamen Aufrecht en Melcher en de stad Großaspach (waar de twee oprichters in de jaren zestig voor het eerst samen aan racemotoren werkten) zorgen voor het acroniem. Het hoofdkwartier was een voormalige molen in de naburige stad Burgstall.

Tegen het einde van de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1971 had het merk AMG in één klap een reputatie verworven in de racewereld. Want Hans Heyer en Clemens Schickentanz brachten de 300 SEL 6.8 naar een sensationele tweede plaats algemeen en verzekerden zich van de overwinning in hun klasse. Zelfs het gerenommeerde ARD nieuwsprogramma "Tagesschau" berichtte over de racecoup in België. Het tijdschrift "auto motor und sport" roemde het als een "Zwabische geniale zet".

De "ongelooflijke tweede plaats"

Dit racesucces 50 jaar geleden was echter geenszins vanzelfsprekend. Deze grote sedan van 1.635 kilogram (nog altijd 195 kilogram lichter dan de serieversie) moest zich in deze Belgische marathonrace immers laten gelden in een veld van lichtvoetige racetourwagens. Gelukkig was de auto geschikt voor het oude parcours van Spa-Francorchamps - 14,863 kilometer lang en met veel rechte stukken die vol gas konden worden afgelegd. De 300 SEL 6.8 hield stand en reed betrouwbaar door de nacht terwijl steeds meer auto's uit de race stapten: bij het aanbreken van de dag waren nog 23 auto's onderweg; hele fabrieksteams hadden zich teruggetrokken. De outsider uit Affalterbach bleef in het spoor en kwam uiteindelijk als tweede van de 18 overgebleven racetouringcars over de eindstreep.

Het tijdschrift "Road & Track" recenseerde de geslaagde evenwichtsoefening tussen vermogen en gewicht: "Tijdens de race had de grote V8 een onverzadigbare dorst naar brandstof, en zijn gewicht betekende dat hij snel zijn banden versleet. Maar de snelheid op rechte stukken van de "Red Pig" maakte zijn inefficiëntie op de lange rechte stukken van Spa-Francorchamps meer dan goed en na 24 uur stormde hij naar een ongelooflijke tweede plaats achter een Ford Capri." De bestuurders van de Ford waren de voormalige Mercedes-Benz-coureur en huidige Mercedes-Benz merkambassadeur Dieter Glemser samen met de Spaanse coureur Alejandro "Àlex" Soler-Roig.

AMG 300 SEL 6.8 vs Mercedes-Benz SLS AMG GT3 racing car (C 197)

Voor het performance- en sportwagenmerk Mercedes-AMG en voor Mercedes-AMG Motorsport was het succes tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps 50 jaar geleden een mijlpaal in hun merkgeschiedenis. Dit jaar nemen in totaal 13 Mercedes-AMG GT3's van het klantenteam deel aan de 24 Uur van Spa-Francorchamps (31 juli tot en met 1 augustus 2021). Een van de GT3's herinnert dubbel aan het jubileum: het ontwerp is gebaseerd op de racetouringcar van 1971 en hij heeft ook het startnummer 50.

share on:

Discussie

De koop en veiling site voor klassieke auto's, motoren en (zeil) schepen
Bonop.com
Nog niet geregistreerd?

Door een gratis Autolokaal account aan te maken, kun je reageren op voertuigen die op Autolokaal staan. Of begin zelf met verkopen.

Meld je aan   Inloggen